Warto zastanowić się nad tym, jak UX wpływa na SEO. Analizę powinniśmy zacząć od zgłębienia tematu, czym właściwie jest skrót UX. Powstał od angielskich słów „User Experience”. Odnosi się on do zbioru doświadczeń użytkownika, który ma styczność z daną witryną internetową, aplikacją, systemem, czy też jakąkolwiek inną usługą lub produktem. W kontekście SEO skupiamy się na doświadczeniach użytkownika ze stroną internetową. 

UX – co to jest? Specyfika UX Design

W trosce o jak najlepsze doświadczenia klientów, które przekładają się na wizerunek firmy oraz konwersje ze strony internetowej, wdraża się działania UX Design. To zbiór metod w procesie projektowania strony internetowej (oraz każdego innego produktu lub usługi), który bierze pod uwagę zmieniające się trendy i ewoluujące potrzeby użytkowników. Powstała na bazie UX Design strona internetowa musi być atrakcyjna, funkcjonalna oraz intuicyjna w obsłudze, a użytkownik w kontakcie z nią powinien mieć pozytywne doświadczenia. Po kilku lub kilkunastu sekundach spędzonych na danej stronie powinniśmy doskonale zdawać sobie sprawę z tego, czego ona dotyczy i czego możemy się spodziewać. Umiejętne przygotowanie witryny pod kątem zasad UX wpływa bezpośrednio na wzrost konwersji i zadowolenie klientów lub czytelników portalu. 

Czy UX wpływa na ranking strony i jej pozycję w sieci? Specyfika RankBrain

O ile wzajemne zależności UX i pozycjonowania stron internetowych znane są od dawna, o tyle dopiero od kilku lat UX ma wpływ na punkty rankingowe w algorytmie Google i może przekładać się na pozycję witryny w sieci. Duży przełom nastąpił w 2015 roku, gdy wyszukiwarka  wprowadziła do użytku RankBrain. To innowacyjny system interpretacji zapytań użytkowników, którego działanie opiera się m.in. na sztucznej inteligencji i machine learningu. Premiuje to naturalne frazy kluczowe oraz czytelne i poprawnie stworzone treści, które powstają z myślą o użytkownikach, a nie tylko robotach Google. Tekst stworzony z myślą o tych ostatnich nie będzie przyjazny użytkownikom, dlatego nie wpisze się w podstawowe kryteria UX. Wpłynie to na mniejszą liczbę punktów rankingowych witryny oraz niższe pozycjonowanie sklepu internetowego, czy też innego rodzaju stron.

Pojawienie się RankBrain przyspieszyło rewolucję w zakresie UX. Algorytm więcej uwagi poświęca indywidualnym zachowaniom odbiorców stron internetowych, w tym analizuje takie dane jak: czas spędzony na stronie, bounce rate i CTR. Przekładają się one na ranking i pozycjonowanie strony. Jak widać, UX ma na nie bardzo duży wpływ. 

UX i przykładowe czynniki rankingowe

Jest wiele czynników rankingowych w ramach SEO, które bezpośrednio związane są z działaniami UX. Bez wątpienia można zaliczyć do nich:

  • układ przyjazny dla użytkownika – dobrze ułożony layout strony internetowej sprawia, że jej główne treści są od razu widoczne dla użytkowników;
  • użyteczność strony – prosta i intuicyjna w obsłudze oraz nawigacji strona to wygoda dla użytkowników. Wpływa to na jej użyteczność oraz zwiększa ranking Google;
  • organiczny współczynnik klikalności dla klawiatury – strony częściej klikane w CTR mają możliwość uzyskania wzrostu SERP dla danego słowa kluczowego;
  • współczynnik odrzuceń (bounce rate) – nie każdy współczynnik odrzuceń ma wpływ na SEO, jednak w Google wskaźnik ten może być sprawdzany przez roboty i testerów. Im więcej odrzuceń, tym mniejszy ranking, co ma wpływ na pozycjonowanie strony. Jeżeli są odrzucenia, tzn., że strona nie jest atrakcyjna dla użytkowników;
  • czas spędzony na stronie – Google analizuje czas, który spędzają użytkownicy po przejściu z wyszukiwarki na daną stronę internetową. Im jest on dłuższy, tym lepszy ranking strony, co przekłada się na pozycjonowanie sklepów lub innych witryn. 
  • responsywność – dostosowanie strony pod urządzenia mobilne ma bardzo duży wpływ na wskaźniki UX. Przekłada się to także na pozycjonowanie stron w internecie.

Warto postawić na UX pod kątem SEO

Obecnie pozycjonowanie stron internetowych powinno iść w parze z działaniami z zakresu UX. Te ostatnie mają bezpośredni wpływ na punkty rankingowe danej strony, dlatego nie wolno tego bagatelizować. Użyteczna i prosta w nawigacji strona, na której użytkownicy znajdą wysokiej jakości content, to podstawa. Każdy właściciel witryny powinien pójść w tym kierunku, dzięki czemu przełoży się to pozytywnie na SEO i widoczność strony w sieci. Docelowo doprowadzi to do większej konwersji. 

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Autor