Cierpliwość nie jest główną cechą użytkowników internetowych. Zazwyczaj chcą otrzymać szybko odpowiedź na swoje pytanie, a czekanie na załadowanie podstrony może szybko zniechęcić potencjalnych klientów lub czytelników. Sprawdź, jak sprawdzić szybkość strony internetowej, dlaczego warto zadbać o ten aspekt oraz co dokładnie ma na to wpływ.

Dlaczego warto zadbać o szybkość strony internetowej?

W praktyce szybkość strony internetowej to czas, który liczy się od momentu kliknięcia w link (lub wprowadzenia adresu w wyszukiwarkę) do całkowitego załadowania jej zawartości. Ma to wpływ na jej odbiór w praktyce, a wrażenia użytkowników w biznesie online są przecież najważniejsze. Przyjemne korzystanie ze strony internetowej i jej intuicyjne działanie wpływają na konwersję, a w efekcie, realne zyski w Twojej firmie.

Jeśli chodzi o szybkość ładowania strony internetowej panuje jedna złota zasada: im krócej, tym lepiej. Użytkownicy nie lubią czekać w nieskończoność, dlatego mogą błyskawicznie zrezygnować z dalszego przeglądania Twojego sklepu, bloga czy portalu i… przejść do konkurencji.

Każda doświadczona agencja SEO powie Ci również, że szybkość wczytywania ma też wpływ na pozycjonowanie stron, czyli widoczność w sieci. Właśnie dlatego jest jednym z kluczowych elementów, jeśli chcesz podwyższyć liczbę odwiedzin w witrynie czy też zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Może też okazać się, że stabilna pozycja w wynikach wyszukiwania nie będzie trwała długo, jeśli użytkownicy będą rezygnować z jej dalszego przeglądania przez długi czas oczekiwania na załadowanie.

Gigant, jakim jest Google, już kilka lat temu zapowiedział, że szybkość ładowania strony będzie jednym z elementem tzw. Core Web Vitals. To zestaw wskaźników, które wpływają na rzeczywiste doświadczenia użytkowników na konkretnej witrynie. Jednocześnie przekłada się to na przychylność robotów Google, które mają wpływ na pozycjonowanie stron. Szybkość ładowania, tuż obok interaktywności, stabilizacji wizualnej, responsywności, poufności i bezpieczeństwa, jest niesamowicie ważnym aspektem. Właśnie dlatego, jeśli stawiasz na pozycjonowanie sklepów, bloga czy portalu, powinieneś to zbadać.

Jeśli chcesz wykonać skuteczną optymalizację swojej witryny koniecznie dowiedz się, jak sprawdzić szybkość strony.

Zobacz, jak sprawdzić szybkość strony internetowej

Do przeprowadzenia testu możesz wykorzystać dostępne w internecie narzędzia. Oto kilka z nich.

Page Speed Insight

To najbardziej popularne narzędzie, które pokaże Ci, jak szybko działa Twoja strona internetowa, a także jak wygląda jej wydajność. Wystarczy wpisać jej adres, a następnie poczekać kilka lub kilkanaście sekund na wyniki. Podzielone są one na wrażenia z urządzeń mobilnych oraz stacjonarnych.

Jak sprawdzić Page Speed Insight, a konkretniej wyniki, które otrzymasz? Oto kluczowe wskaźniki:

  • First Contentful Paint (FCP) – podstawowy wskaźnik, który świadczy o załadowaniu się pierwszej treści,
  • First Input Delay (FID) – czas od rozpoczęcia ładowania do wykonania pierwszej możliwej interakcji na stronie internetowej,
  • Largest Contentful Paint (LCP) – czas, który potrzebuje strona internetowa do załadowania największego elementu contentowego, np. grafiki czy bloku tekstu.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – wskaźnik, który świadczy o przesunięciach układu strony.

Cały raport jest dość czytelny, nawet dla przeciętnego użytkownika. Jeśli widzisz, że pewne wartości zaznaczone są na czerwono, przyjrzyj im się bliżej.

Ogólny wynik dotyczący wydajności mierzony jest w skali 0-100. Poniżej tej wartości znajdziesz też podpowiedzi, co możesz zrobić, aby przyspieszyć swoją stronę internetową, a tym samym wpłynąć na pozycjonowanie sklepu, bloga czy portalu.

Mobile Website Speed Testing Tool

Jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawdzić szybkość strony internetowej bez Page Speed Insight, do wyboru masz także kolejne narzędzie. To Mobile Website Speed Testing Tool, który jest w całości w języku angielskim. Ogólny wynik otrzymujesz w wartości procentowej (od 0 do 100), a także masz wymienione błędy, ulepszenia i sukcesy. Dostępna jest również lista rekomendacji, czyli elementów do poprawy.

Web Page Test

Na podobnej zasadzie działa Web Page Test. Podczas wpisywania adresu strony internetowej, trzeba też wybrać konkretne urządzenie oraz przeglądarkę internetową. To dobre narzędzie do porównania działania witryny w różnych opcjach. Dane dostępne są w postaci wartości liczonych w sekundach, a także rozbudowanych wykresów.

Web Speed

To strona internetowa webspeed.intensys.pl w jezyku polskim, na której sprawdzisz szybkość swojej strony internetowej w dość prosty sposób. Przeznaczona jest dla osób o podstawowej wiedzy na ten temat. Do dyspozycji masz zarówno parametry świadczące o wydajności, jak i pracy serwera.

Jak sprawdzić szybkość strony internetowej? To warto wiedzieć!

Szybkość ładowania strony www warto sprawdzać regularnie. Jeśli jednak masz w planie jej optymalizację, przeprowadź test zarówno przed, jak i po zmianach. Najlepiej zrobić to kilka razy, aby wykluczyć margines błędu. Do analizy warto wziąć pod uwagę dwa narzędzia oraz różne podstrony. W narzędziu otrzymujesz wyniki dla strony głównej, a przecież nie tylko z niej składa się cały portal, blog czy sklep. Spróbuj przeprowadzić też test dla różnych lokalizacji oraz przeglądarek internetowych.

Zdjęcie główne: PhotoMIX Company / pexels.com

Autor