Podczas prowadzenia biznesu online pojawia się wiele wątpliwości, ważnych decyzji, analiz danych oraz kluczowych momentów. Przedsiębiorcy często spotykają się z sytuacją, w których sprzedaż utrzymuje się wciąż na tym samym poziomie lub, w gorszym przypadku, zaczyna spadać. Co wtedy zrobić? Jak podwyższyć konwersję w sklepie online? Zobacz, na czym warto się skupić.

Skąd się bierze niska konwersja?

Nie da się ukryć, że docelowym działaniem użytkowników w sklepie internetowym jest zakup produktu lub usługi. Oczywiście poboczne cele takie jak zapis do Newslettera czy pozostawienie kontaktu są równie cenne. Mimo wszystko, każdemu przedsiębiorcy zależy, żeby jego biznes przynosił realny zysk. Jeśli sprzedaż przez długi czas utrzymuje się na tym samym poziomie, warto sprawdzić, co można jeszcze poprawić. O tym, jak podwyższyć konwersję, powinni także zadbać ci przedsiębiorcy, którzy zanotowali gwałtowny lub powolny spadek sprzedaży.

Niska konwersja wiąże się często z pewnymi wątpliwościami. Co się takiego stało, że pomimo ruchu w sklepie internetowym, nie dochodzi do zakupu? Użytkownicy wchodzą na stronę internetową, przeglądają produkty czy usługi, czytają opisy i… na tym się kończy ich aktywność. Oznacza to, że w jakiś sposób trafili na Twoją stronę internetową, ale nie wykonali najważniejszego działania, czyli zakupu.

Pierwszym krokiem jest zatem sprawdzenie przyczyny niskiej konwersji. Najlepiej wesprze Cię w tym agencja SEO, która ma do tego wiele przydatnych narzędzi. Warto dokładnie przeanalizować, skąd wzięli się użytkownicy na Twojej stronie internetowej, ile czasu na niej spędzają, gdzie napotykają się na trudności oraz jakie działania podejmują. Trzeba też sprawdzić, na jakim etapie rezygnują z dalszego przeglądania sklepu internetowego.

Przyczyn niskiej konwersji może być wiele: słabe pozycjonowanie, brak zaufania do marki, problemy techniczne czy wysoka cena. Właśnie dlatego podczas analizy, trzeba wziąć pod uwagę, ile osób faktycznie trafia do Twojego sklepu internetowego, skąd się wzięli i jakimi aspektami się kierują.

O tym, jak zwiększyć sprzedaż, będzie decydować wiele detali. Jeśli ruch w Twoim sklepie internetowym jest dość spory, ale nie dochodzi do docelowego działania, trzeba podjąć inne kroki, niż w przypadku raczkującego e-commerce.

Czas na praktykę, czyli jak podwyższyć konwersję?

Oczywiście nie ma jednej złotej rady na to, jak podwyższyć konwersję w danym sklepie internetowym. Do stworzenia konkretnej strategii powinny Ci pomóc zebrane dane. Jest jednak kilka kluczowych aspektów, o które warto zadbać niezależnie od branży, zachowania użytkowników i wielkości e-commerce.

Sprawdź, jak pozycjonowanie wpływa na ruch na Twojej stronie internetowej. Może warto zainwestować w bogatsze treści, takie jak opisy produktów i kategorii albo blog ekspercki. Im bardziej widoczny będziesz w sieci, tym większe szanse na wzrost konwersji.

Spróbuj poczuć się jak klient i zajrzyj do innych sklepów internetowych. Nie musi to być stricte Twoja konkurencja. Zobacz, jakie kroki musisz podjąć, aby doszło do zakupu. Na jakie elementy zwracasz uwagę? Jak wygląda ścieżka, którą trzeba pokonać? Czy w Twoim sklepie internetowym zadbałeś o te aspekty?

Zacznij promować swój sklep internetowy i bądź aktywny w social mediach. Większa popularność marki, nieszablonowe sposoby na przedstawienie produktu, polecanie jej w sieci czy pojawienie się pochlebnych opinii na pewno przyczyni się do większego zaufania. A co za tym idzie? Może przełożyć się to na sprzedaż.

Nie warto też pomijać aspektów technicznych i wizualnych. Stworzenie sklepu internetowego, jego pozycjonowanie i dbanie o relacje z klientami to jeszcze nie wszystko. Warto też zadbać o UX, czyli wrażenia użytkowników podczas przeglądania Twojej strony internetowej. Czy są miejsca, które utrudniają zakup? A może klienci nie otrzymali dostatecznych informacji na temat produktu? Jak długo konkretne podstrony się wczytują? W tym przypadku przyda Ci się agencja SEO, która zajmuje się także UX. Za pomocą specjalnych narzędzi sprawdzi, czy strona jest funkcjonalna i intuicyjna. Często nawet drobne elementy mogą mieć kluczowe znaczenie, np. kolor przycisku czy brak czytelności na smartfonie.

Koniecznie sprawdź też, jak wygląda ścieżka zakupu i sam proces płatności. Być może dokonanie zakupu tylko po rejestracji czy brak możliwości zapłaty przy odbiorze paczki są tu kluczowe. Podczas dodawania produktów do koszyka czy przeglądania ich na stronie, daj klientom także inne opcje do wyboru. Im bardziej spersonalizowana oferta, tym lepiej. Optymalizacja e-commerce powinna obejmować też koszty dostawy. Sprawdź, czy opłaty są jasne dla klienta i nie będzie miał powodów do porzucenia koszyka. A może czas pomyśleć o udogodnieniach, np. darmowej dostawie do punktów odbioru?

Zdjęcie główne: Anna Shvets / pexels.com

Autor