Marketing to jeden z fundamentów biznesu, który w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie. Specjaliści w zakresie marketingu i reklamy muszą cały czas analizować zmieniające się trendy i upodobania klientów, a także umiejętnie na nie odpowiadać. Wraz z rozwojem marketingu pojawiają się nowe pojęcia, które go dotyczą. Jednym z nich jest tajemniczy skrót SXO. Co on oznacza?

SXO – co to jest?

Skrót SXO pochodzi od angielskich słów „Search Experience Optimization”. Pojęcie to powstało z połączenia dwóch różnych terminów od lat wykorzystywanych w marketingu, a mianowicie SEO i UX. Po połączeniu tych skrótów powstało SXO, czyli bardzo nowoczesne i wydajne podejście do pozycjonowania stron internetowych z jednoczesnym uwzględnieniem wysokich standardów UX. Pojęcie powszechnie wykorzystywane jest w marketingu od około dekady, jednak ostatnie miesiące przyniosły znaczny wzrost jego popularności. Specjaliści coraz większą wagę przykładają do tworzenia stron internetowych, które są intuicyjne dla użytkownika.

Dlaczego warto postawić na SXO?

Obecnie pozycjonowanie stron internetowych powinno iść w parze z szeregiem działań z zakresu projektowania UX Design. Dzięki temu poszczególne witryny znajdą się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania w przeglądarce Google oraz będą przyjazne dla użytkowników. Wysokie wskaźniki UX to jedno z kryteriów, które bierze pod uwagę algorytm Google przy nadawaniu rankingu stronom www. Wśród podstawowych korzyści SXO wymienia się: 

  • wzrost liczby lojalnych klientów – lojalni klienci częściej decydują się na zakupy oraz statystycznie zostawiają więcej w koszyku zakupowym. Ich utrzymanie jest także tańsze, niż pozyskiwanie nowych klientów;
  • wyższą konwersję;
  • zadowolenie klientów – zadowoleni klienci to pierwsza reklama każdego biznesu. Wpływ na zadowolenie klientów ma przejrzystość strony internetowej oraz dostosowanie jej do potrzeb użytkowników. Takie osoby z chęcią polecą naszą markę innym;
  • wzrost ruchu organicznego – skuteczna strategia optymalizacji SXO przełoży się bezpośrednio na wzrost ruchu na stronie, który pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. 

Co liczy się w SXO?

Pozycjonowanie sklepu internetowego w połączeniu ze strategią UX to nowoczesne i skuteczne działanie dla Twojego biznesu, niezależnie od tego czy jest to pozycjonowanie na WordPress, PrestaShop czy innej platformie służącej zarządzaniu treścią. Poniżej czynniki, które odgrywają największą rolę we wdrażaniu SXO i przekładają się na sukces biznesowy sklepów online, stron contentowych oraz usług stacjonarnych promowanych w sieci: 

  • czas ładowania strony – im strona szybciej się ładuje, tym lepiej. W ten sposób redukuje się wskaźnik bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń stron;
  • bezpieczeństwo – strona powinna zawierać wdrożony certyfikat bezpieczeństwa SSL:
  • prosta struktura i intuicyjna nawigacja – proste i czytelne strony w połączeniu z prostą nawigacją menu to strzał w dziesiątkę i podstawa SXO. Przed zmianą struktury strony warto przeprowadzić badanie user experience;
  • responsywność – nowoczesne i wydajne strony internetowe powinny być dostępne na każdym urządzeniu;
  • użyteczność – strony powstają przede wszystkim z myślą o użytkownikach, a nie robotach Google. W związku z tym powinny być użyteczne. Im bardziej funkcjonalna witryna, tym lepiej. 

Gdzie SXO znajdzie swoje zastosowanie?

Działania z zakresu SXO znajdą zastosowanie w wielu sytuacjach. Tak naprawdę powinno się je stosować przy każdym typie strony internetowej. Wpływają korzystnie na wzrost konwersji, dlatego najczęściej mają swoje uzasadnienie w przypadku: 

  • serwisów contentowych – wpłyną na zwiększenie czasu, który pojedynczy użytkownik spędza na stronie. Dzięki temu zapozna się z większą liczbą materiałów oraz wzrośnie szansa na konwersję, np. przejście do dedykowanego miejsca w serwisie lub kliknięcie w dedykowany link;
  • e-commerce – w przypadku sklepów internetowych starannie zaprojektowana strona i wdrożone wysokiej jakości SXO przełożą się bezpośrednio na liczbę konwersji oraz ich wysokość. Dzięki temu właściciel sklepu zmniejszy liczbę porzuconych koszyków oraz z większą łatwością pozyska nowych klientów;
  • usług – w przypadku usług B2B i B2C głównym celem zazwyczaj jest zwiększenie liczby leadów w bazie oraz przełożenie tego na konwersję sprzedażową. Starannie zaprojektowane strony z wdrożonymi zasadami SXO, zwiększają szanse na pobranie lead magnetu lub pozostawienie przez klienta danych kontaktowych. 

Implementacja rozwiązań SXO na swojej witrynie internetowej to skuteczna metoda na poprawienie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, wzrost zadowolenia klientów oraz stabilny rozwój biznesu. 

Zdjęcie główne: Caio/pexels.com

Autor